ירון זליכה, מבכירי הכלכלנים בישראל, בוחן בספר זה בחינה מעמיקה, מקורית, רבת אומץ ועוצמה, את המבנה הכלכלי, החברתי והדמוגרפי של המשק הישראלי, מן המסד ועד לטפחות. הוא עורך בירור נוקב של משמעויות הכשלים והעיוותים הרבים מספור בכלכלה ובחברה, ופורשׂ משנה אלטרנטיבית סדוּרה לתיקון מציאות זו. הוא אינו מבקש 'לבכות על חלב שנשפך' וגם לא לשאת קינה על ארבעים השנים האחרונות, בהן לא הצליחה ישראל להשוות את רמת החיים של אזרחיה עם זו של מדינות המערב, אבל הוא קובע כי בשנים אלה שינתה כלכלת ישראל את אופייה וגרמה להרחבת הפערים בינה לבין ארצות המערב, כמו גם בקרב מגזרי האוכלוסייה השונים במדינה עצמה. כל זאת בניגוד למגמה החיובית והיציבה שאפיינה את כלכלת המדינה בחצי יובל השנים הראשונות להקמתה. אין ספק, אומר זליכה, כי משהו עמוק השתבש בדרך שבה עברה המדינה ממשק סוציאליסטי לקפיטליסטי: לא זו בלבד שההכנסה הממוצעת בישראל היא מן הנמוכות במערב, אלא שההכנסה הלאומית נחלקת באופן הלא-שוויוני ביותר, ובה בשעה ההוצאה של משקי הבית היא היקרה ביותר ונעשית רובה ככולה במשק הכי לא-תחרותי במערב. אין תמה אפוא, כי 24.7 אחוזים מהאוכלוסייה (ובכלל זה שלושים ושישה אחוזים מילדי ישראל ולמעלה מעשרים אחוזים מהקשישים במדינה) חיים מתחת לקו העוני - השיעור הגבוה במערב - בשעה שמעמד הביניים הולך ומתקרב בצעדי ענק לרמת החיים המקובלת בקרב עניי המערב.
פרופ' ירון זליכה, כלכלן ורואה חשבון, היה החשב הכללי של מדינת ישראל בשנים 2003–2007, ניהל את התחום הכלכלי במשרד ראש הממשלה, היה ראש האגף לתכנון עסקי ואסטרטגיה בחברת 'פרטנר ORANGE ', סמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי ב'תבל טלקום' וב'דרך ארץ הייווייז' וכיהן כיו"ר של מספר חברות עסקיות. כיום הוא מכהן כדיקן הפקולטה למִנהל עסקים של הקריה האקדמית אונו וראש החוג לחשבונאות שלה ובה בעת מנהל את חברת הייעוץ וההשקעות הפרטית שייסד.
פרופ' זליכה מילא שורה של תפקידים ציבוריים, בהם חבר בדירקטוריונים של 'בתי הזיקוק לנפט' ו'קצא"א', חבר בוועדה המייעצת לפיקוח על הבנקים ויושב ראש הוועדות להגברת התחרותיות הבנקאית במגזר הקמעונאי ולהסרת כשלי השוק בענף כרטיסי האשראי. לאחרונה מונה לעמוד בראש הוועדה הציבורית להגברת התחרותיות בשוק הרכב.
על תפקידיו השונים, ובייחוד על תפקידו כחשב הכללי, זכה ירון זליכה במגוון רחב של אותות הוקרה והצטיינות ובכלל זה, בין השאר, אות מנהל הכספים המצטיין של ישראל, אות הנפקת השנה בעולם, אות הוקרה מיוחד של לשכת רואי החשבון, אות המופת של תנועת אומ"ץ למִנהל תקין ואות אביר איכות השלטון בישראל. שינוי בהרגלי הצריכה הוא ספרו השלישי, לאחר הגווארדיה השחורה (2008) שיצא בהוצאת כנרת-זמורה ביתן ו אי וודאות, ציפיות ומדיניות מאקרו כלכלית בישראל (2009), שראה אור בהוצאה משותפת של 'דיונון' והקריה האקדמית אונו.