המגמה האוטוביוגרפית המציינת את הרומנים העבריים של השנים האחרונות, הפכה את דמות האם, ואת מערכת יחסיה עם ילדיה, לאחד מנושאיה העיקריים של הסיפורת העברית. בתשע אמהות ואמא עסק אברהם בלבן בעיקר בהיעדרה של "האם הטובה דייה" בסיפורת העברית החדשה. הכרך הנוכחי של המחקר מגלה כי לצד רומנים המתארים אמהות שנטשו את ילדיהן, ולצד גיבורות העושות הכול כדי שלא להיות דומות לאמהותיהן, נמצא בסיפורת העברית בת זמננו גם יצירות שגיבוריהן משלימים עם אמם בבגרותם, ולצידן אף יצירות שגיבורותיהן חווות את האמהות כדבר קדוש, אלוהי.
אברהם בלבן פרסם ארבעה ספרי שירה (שירה יכולה, טריסטן ואיזולדה, החום הנכון ו שירה בעיר זרה), מימואר (שבעה) ורומן (אומרים אהבה). ספרי המחקר שלו עניינם השירה הלירית של נתן אלתרמן, הסיפורת של עמליה כהנא-כרמון, של עמוס עוז וא"ב. יהושע, ומגמות פוסטמודרניות בסיפורת העברית.
קולה של אמא
האם העברייה, שזכתה בספרות ליחס מנוכר כדמות מזניחה ונוטשת, זוכה כעת להבנה ולהזדהות, כנראה כתוצאה מתהליך התבגרות של הילדים הכותבים. מחקר על חשבון ספרותי ארוך. אביבה זרקה על הספר
אמא משתנה לי - קשות, נעדרות או אכזריות
הכל אודות אמא
דמותה של האם היהודיה בספרות הישראלית. מהי "אמהות טובה", מה ההבדל בין האם היהודייה לזו הישראלית, וכיצד הספרות העברית של עשרות השנים האחרונות הפכה אותה מדמות מפלצתית לכזו שראויה לחמלה? על הספר החדש של פרופ' אברהם בלבן המנסה לפזר את הערפל סביב