קביעת מערכת הלימודים בבתי הספר מבוססת על נוחיות ההוראה ולא על עקרונות הלמידה – כך מתברר לנו מדי יום. האם הלימוד על פי מקצועות הוא הדרך הנכונה ללמידה משמעותית? כיצד משלבים את פיתוח החשיבה של התלמידים עם תהליכי השינון והזכירה? הספר "מקצועות לימוד במבחן: חלופות להוראה הקונבנציונלית בבית הספר" בעריכת פרופ' דוד גורדון ז"ל, בהוצאת מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד פורש לפנינו, באמצעות דיון על תוכנית הלימודים, את הוויכוח המתמשך בין אלה המתייחסים לחלוקה למקצועות לימוד כאל הכרח מושגי, לבין אלה התופסים את הוראת המקצועות כחלוקה בלתי שווה של הידע, שהיא חלק ממנגנון המכוון ליצירת ריבוד חברתי. לעומתם, יש המדגישים מזווית ראייה פדגוגית את חשיבותה של שיטת ההוראה המעדיפה בניית משמעויות על פני קליטת משמעויות.