הפיסול היה אחד מביטוייו המובהקים של העולם היווני-רומי. הנצרות המוקדמת לעומת זאת תפשה פיסול זה כביטוי בולט של התרבות האלילית, ולכן עם עליית הנצרות והתבססותה הלכה ודעכה יצירתו של פיסול זה עד שנעלם לגמרי.
הספר שלפנינו מציג את תחייתו של הפיסול כביטוי אמנותי מרכזי בימי הביניים באירופה, במאות האחת-עשרה - שתים-עשרה. בתקופה זו, המכונה "הרנסנס של המאה השנייה", התגבש הפיסול (שיקרא: ה"רומנסקי", מלשון "הדומה לרומי") לאחרחמש מאות שנה שלא התקיים, כשפה אמנותית מובהקת ובעלת דרכי ביטוי עצמאיות. פרקי הספר סוקרים בהרחבה את תהליך ההתגבשות של הפיסול, מקורות השראתו, תפישות יוצריו ואת ביטוייו המגוונים על דרכי עולי הרגל לסנטיאגו בקומפוסטלה ובאזורים השונים של צרפת וספרד. בכך מעמיד הספר לראשונה בפני הקורא העברי פרק זה של ראשית הפיסול הלא קלאסי-באירופה, כתשתית לתקופות הבאות.
פרופ' נורית כנען - קדר היא ראש המגמה לאמנות ימי הביניים בחוג לתולדות האמנות באוניברסיטת תל אביב וחוקרת של אמנות ימי הביניים באירופה בכלל וצרפת בפרט. מחקריה עוסקים בתולדות האמנות הצלבנית ובאדריכלות ובפיסול של ימי הביניים. לאחרונה עסקה נורית כנען-קדר בפיסול השוליים באמנות ימי הביניים וחשפה את צורותיו ותכניו של פיסול זה, שלא זכה קודם לכן למחקר ולהתייחסות הולמים.