ספר זה מציג לראשונה בפני הקורא הישראלי סקירה מקפת וביקורתית על דרכיו של החינוך ההומניסטי - מאתונה הקלאסית ועד למערב הפוסטמודרני.
לצד חידוש זה ימצא הקורא בספר דרך כתיבה ואמירה בלתי שגרתית: גישה אינטגרטיבית הקושרת את היסוד ההיסטורי עם היסוד האקלטאלי, את התיאורטי עם המעשי, ואת התיאורי עם הביקורתי - בכוונה מוצהרת לחזק ולהנחות את החינוך ההומניסטי "כאן ועכשיו".
בנוסף לדיון באידיאלים הומניסטיים דוגמת כבוד האדם, תרבות איכותית, חשיבה אוטונומית ואישיות אותנטית, הספר מציע לקוראים דיון ביקורתי בסוגיות בוערות שעל סדר היום הציבורי: חינוך לשלום ולדמוקרטיה, אתיקה מקצועית של מורים, הסכנות שבהפרטת החינוך ובסגידה להישגיות, ותפקידם של מחנכים בחברה שמקריבה את נכסי התרבות על מזבח הרייטינג.
פרופ' נמרוד אלוני משמש כמרצה בכיר לפילוסופיה של החינוך במכללת סמינר הקיבוצים ובמכללת בית ברל, כראש "המכון למחשבה חינוכית" וכראש "קתדרת אונסקו לחינוך הומניסטי". אלוני הוא גם יו"ר "כנס תל אביב לחינוך מתקדם", ומנהל תחום האתיקה החינוכית ב"מרכז לאתיקה שבירושלים". הוא כתב מספר ספרים על חינוך הומניסטי ודיאלוגי, ובשנים האחרונות עוסק גם בהדרכה חינוכית של בתי ספר ניסויים ויצירת מסגרות חינוך לאוכלוסיית העובדים הזרים בדרום תל אביב. בשנים האחרונות עמד במרכזם של מאבקים ציבוריים נגד מסחור החינוך והתרבות ולמען הבטחת אופיו הנאור של החינוך הממלכתי. בימים אלה משמש נמרוד אלוני כיו"ר הוועדה להכנת הקוד האתי למורים וכיו"ר הרשת לחינוך ממלכתי-הומניסטי.
שני ספריו הנוספים בתחום החינוך ההומניסטי יצאו לאור בהוצאת הקיבוץ המאוחד:
להיות אדם: דרכים בחינוך ההומניסטי
כל שצריך להיות אדם: מסע בפילוסופיה חינוכית
דיאלוגים מעצימים בחינוך ההומניסטיקישורים:
ראיון עם אלוני