בהוצאת הקיבוץ המאוחד ומוסד ביאליק-ירושלים רואה אור הכרך הרביעי והאחרון במהדורת 'דוד אבידן: כל השירים', בעריכת ד"ר ענת ויסמן וד"ר דוד וינפלד – מיזם שהחל בשנת 2009.
כרך זה כולל את הקבצים האחרונים שראו אור בחיי המשורר: 'ספר האפשרויות - שירים וכו'' (1985) ו'המיפרץ האחרון - שירי סופת המדבר ושבעה שירי רקע' (1991). כמו כן מובאים כאן שירים שפרסם המשורר בשנות חייו האחרונות, ושירים, מסמכים וטיוטות מן העיזבון.
'ספר האפשרויות' כולל שירים מלוטשים הנאמנים לצורות הליריות המסורתיות, כגון הסונטה, לצד מחזורי שירה בנוסח הרטוריקה של הדיבור הישראלי הטבעי, סגנון שאבידן השפיע על התקבלותו בשירה העברית. מחזורי השירה עוסקים במגוון רחב של נושאים מן המרחב הציבורי והאישי, ובכלל זה מחשבות על השירה "הפוליטיקאים של הלשון", על היחסים בין המינים, על העונג, על השיעמום ועל הכאב, על מלחמת הקיום בעיר הגדולה ועל הגעגוע אל העתיד ואל לידה חדשה. אלה הם שירי וידוי פיכחון וחשבון נפש השומרים עד הנימה המיוחדת לאבידן של עוצמה וחולשה, הומור עם כובד ראש.
'המיפרץ האחרון' כולל ברובו שירים שנכתבו ופורסמו לפני מלחמת המפרץ הראשונה (1991) ובמהלכה.
מַה שֶּׁמַּצְדִּיק יוֹתֵר מִכֹּל
אֶת הַבְּדִידוּת, אֶת הַיֵּאוּשׁ הַגָּדוֹל,
אֶת הַנְּשִׂיאָה הַמּוּזָרָה בְּעֹל
הַבְּדִידוּת הַגְּדוֹלָה וְהַיֵּאוּשׁ הַגָּדוֹל,
הִיא הָעֻבְדָּה הַפְּשׁוּטָה, הַחוֹתֶכֶת,
שֶׁאֵין לָנוּ בְּעֶצֶם לְאָן לָלֶכֶת.'
בכרך א' במהדורה כונסו שיריו מהשנים 1965-1951 ונכללו הקבצים 'ברזים ערופי שפתיים', 'בעיות אישיות', 'סיכום ביניים', 'שירי לחץ' ו'משהו בשביל מישהו'. כמו כן הובאו פזמונים מתוך מחזותיו ושירים שלא נכללו בספריו, בכללם שירים שפרסם בשם עט.
כרך ב' מכנס את יצירתו של דוד אבידן מן השנים 1973-1968. נכללים בו הקבצים 'שירים בלתי אפשריים+דוח אישי על מסע ל.ס.ד', 'שירים חיצוניים' ו'שירים שימושיים'. התקופה שאותה מקיף כרך זה היא הנסיונית וה"מעבדתית" ביותר במפעלו של אבידן.
הכרך השלישי כולל את ספריו של אבידן שראו אור בשנים 1978-1974 – 'הפסיכיאטור האלקטרוני שלי' ו'תישדורות מלוויין ריגול', וכן מבחר מקיף של תרגומים ודיגומים (חיקויים ו"כתיבה על פי" יוצרים אחרים).
--------------
"מה זו גאולה", כתב דוד אבידן שנים רבות לפני כן בשיר מן העיזבון, המתפרסם כעת בכרך הרביעי והאחרון של מהדורת כל שיריו ומשקף במידה רבה את מאבקו התמידי למצוא גאולה מבלי להסכים לטשטש את סורגי הכלא. כרך אחרון זה כולל שירים שכתב בשנים 1991-1985 ומלמד שגם כשלא היה בפסגת יצירתו, אבידן התנשא הרבה מעל קו האופק של השפה העברית ומעל המציאות שבתוכה היא מתחוללת.
בזאת תם ונשלם מפעל האדירים החשוב הזה, ובו מכונסת יצירתו של משורר, שאת גדולתו הצליחה לבטא דליה רביקוביץ ביום הלווייתו. "הוא היה ענק", אמרה אז לעיתונאי שנופף מיקרופון לנגד פניה. "ענק ביחס למה", שאל זה, ותשובתה היתה מופלאה: "ענק ביחס ללוויתן".
ארז שוייצר, הארץ