מהי הבנה? כיצד היא מתהווה? מדוע היא חשובה כל כך? מה הקשר בין הבנה לחשיבה ביקורתית ויצירתית? מה הקשר בין הבנה להנעה ללמידה? מדוע תלמידים וסטודנטים מתקשים להבין? מה מקורן של אי-הבנות? כיצד מעריכים הבנה? מהי הבנה בתחומים השונים – מתמטיקה, פיזיקה, היסטוריה, ספרות? כיצד ללמד וללמוד לשם הבנה? – אלה הן השאלות שאתן מתמודד הספר הוראה ולמידה לשם הבנה: מהי הבנה וכיצד להשיג אותה מאת דאגלס ניוטון. התשובות שהוא מציע להן המפתח להוראה יעילה ולחינוך טוב.
הוראה ולמידה לשם הבנה: מהי הבנה וכיצד להשיג אותה הוא ספר יסודי ומוקפד על טבעה של הבנה ועל הדרכים לטפח אותה. זהו ספר חובה לאנשי חינוך בכל מסגרות החינוך וההוראה.
פרופ' דאגלס ניוטון הוא מרצה בכיר לחינוך באוניברסיטת דורהם באנגליה. הוא כתב מאמרים רבים וספרים העוסקים בהיבטים השכליים והרגשיים של הבנה, למידה והנעה.
***
בעברית ראו אור: הכיתה החושבת (מכון ברנקו וייס, 1996); לקראת בית ספר חכם (מכון ברנקו וייס, 1998); נופי החשיבה (מכון ברנקו וייס, 2000); למידה כמשחק (ספרית פועלים, 2011); חינוך בעולם משתנה (ספרית פועלים, 2020), הוראה ולמידה (ספרית פועלים, 2020)
***
הסדרה הוראה איכותית מוקדשת למורי ישראל. היא הוקמה ביוזמתם של קרן טראמפ ומכון ברנקו וייס כדי להעשיר את עולמם המקצועי של המורים ולסייע להם לבנות ולשכלל את כישורי ההוראה שלהם. הסדרה – תרגום ומקור – מציעה דידקטיקה חכמה: עקרונות מבוססי מחקר ומעשה ושיטות התומכות בלמידה עצמאית ומעמיקה.
"אין חכמה, ואין עצה, ואין תבונה, אשר אין להם רועה" (ר' ידעיה הפניני, "בחינות עולם")