אור נגד (1949)
*
הלב נותר חבוי בחשכה וקשה, כמו אבן החכמים.
*
זה היה אביב, והעצים התעופפו אל ציפוריהם.
*
זמן רב כל כך הולך הכד השבור אל המעיין, עד שמימיו של זה
יבשו.
*
כל דיבור על צדק אין בו טעם כל עוד הגדֹולה שבספינות הקרב
לא התנפצה אל מצחו של טבוע.
*
ארבע עונות, ואין חמישית כדי להכריע במי מהן לבחור.
*
זמן כה רב נמשך חיבוקם עד שהאהבה נואשה מהם.
*
הוא מנע מעצמו גם את זה: את השמחה שבחוסר השמחה.
*
הוא הניח על המאזניים מעלות ופגמים, אשמה וחפּות, תכונות
טובות ורעות, כי חיפש ודאות בטרם יחרוץ את דינו שלו. אבל
כפות המאזניים, שהוכבדו בדרך זו, נשארו מאוזנות.
אולם מאחר שרצה לדעת, בכל מחיר, עצם את עיניו וחג פעמים
רבות מספור סביב המאזניים, פעם בכיוון אחד, ופעם בכיוון
הנגדי, חג וחג עד ששוב לא ידע באיזו כף היה המשא האחד
ובאיזו האחר. אז הניח בעיניים עצומות על אחת הכפות את
החלטתו לחרוץ דין עליו עצמו.
כששב ופקח את עיניו שקעה כמובן אחת הכפות, אולם שוב לא
היה אפשר לדעת מי מהן: כף האשמה או כף החפות.
הוא נתקף זעם, סירב לראות בכך יתרון ודן את עצמו בלי שיוכל
להתכחש להרגשה שייתכן כי אין בכך ממידת הצדק.
תשובה לשאלון של (דר שְפיגֶל 1968)
("דר שפיגל" פנה בשאלה "האם מהפכה אינה מן הנמנע?"
וביקש מן הנשאלים לנקוט עמדה בנוגע לנוסח הבא,
שהַנס מַגנּוס אֶנצֶנסּבֶרגֶר פרסם במוסף הספרותי של עיתון
ה"טיימס": "...אכן, היום איננו מתמודדים עם הקומוניזם
אלא עם המהפכה. השיטה הפוליטית בגרמניה המערבית היא
בשיטה חדשה. טֶרטיּום נֹון דַּבִיטּור״ (13 חסרת תקנה. אנחנו יכולים להסכים עמה או שעלינו להחליפה
אני עדיין מקווה לתמורה, לתפנית, לא רק בהקשר של
הרפובליקה הפדרלית 14 ושל כלל גרמניה. שיטות חלופיות לא
יביאו לכך. והמהפכה - החברתית ובה בעת האנטי־אוטוריטרית
- תתאפשר רק כתוצאה מתמורה כזאת. היא מתחילה, בגרמניה,
כאן ועכשיו, אצל היחיד. אפשרות רביעית נחסכה מאִ תנו.
13 לטינית: ”אפשרות שלישית לא תינתן". הביטוי במקור מנוסח בהווה:
datur non Tertium ומתורגם בפילוסופיה כ"עיקרון השלישי הנמנע",
משמע: אין אפשרות שלישית.
14 הרפובליקה הפדרלית של גרמניה - שמה הרשמי של מערב גרמניה.
*
כל כך יפה, אני אומר.
כן כן, אומרת דודה שנהב, כל כך יפה וכל כך...
... וכל כך עגול, אני מזדרז להשלים.
דודה שנהב מלטפת את סנטרה בחיבה.
כל כך עגול וכל כך בהיר, אני אומר מפויס.
צלול כמים, אומרת אמא.
צלול כמי גשמים, משלימה דודה שנהב
אורות נגד
*
מי שמחזיק ברשותו 'מילים' השפה מתכחשת לו. מי שעומד
לרשותה של ה'שפה', אותו ... מוצאות גם המילים.
*
את המתחסדים אפשר לזהות בין השאר לפי דיבורם הבלתי פוסק
על התנגדותם להתחסדות. המתקפה הרווחית. הוויית המותקף,
הוויית הנגוע של העומד נגד.
אפוריזמים וקטעי פרוזה קצרים
*
1959.11.6
מי שבאמת לומד לראות מתקרב אל הבלתי נראה.
מדובר תמיד בהתחלה ובסוף; ביניהם רק הרף־עין.
*
רק מי שאינו מובן מבין את האחרים.
---------------------
אורות נגד, פאול צלאן // הקיבוץ המאוחד