קו ישר עובר מהספר החינוך לטבע של מרגולין בישראל של טרום הקמת המדינה אל המגמה הגלובלית והמקומית בת זמננו של חינוך יער, חינוך מבוסס טבע, חינוך מבוסס מקום, חינוך לקיימות ופדגוגיה מתבוננת. הספר משלב השקפת עולם שבמרכזה חיבור אינטימי, מושכל והרמוני עם הטבע כדרך נכונה להתפתחות אנושית ולפדגוגיה משמעותית עם גישה יישומית הכוללת פרקטיקות חינוכיות ומערכי שיעור לשגרת ההוראה לכל עונות השנה.
מרגולין מזמין אל דרכי ההתחנכות הפעילה בחיק הטבע מתוך זיקה לתוכנית הלימודים ולמורשות התרבות, ועומד על אמיתות חינוכיות שבימים אלה של משבר האקלים ומשבר האדם נראות נחוצות מתמיד. נוכח מגמות הניכור והריקנות הניכרות ביחסים של בני אדם עם עצמם, עם זולתם, עם התרבות ועם הטבע – הלמידה ההתנסותית, החווייתית והקבוצתית בחיק הטבע בונה את התשתיות הנדרשות להגשמת המטרות החינוכיות של נפש בריאה בגוף בריא וחברה בריאה בטבע בריא.
החינוך לטבע: משנת יהושע מרגולין מוגש כאן במהדורה ערוכה ומוארת המותאמת מבחינת לשונה ותכניה למורים ולתלמידים בישראל היום. הטקסטים המקוריים קוצרו ונערכו, ונוספו להם מבואות, הסברים והדגמות.
ד"ר מרוה שמואלי – גדלה והתחנכה בקיבוץ מעוז חיים. עוסקת בחקר שקנאים וקורמורנים. מרצה לזואולוגיה ומדעי הטבע בבית ספר למחוננים במכללת אורנים, מרצה בסמינר הקיבוצים וחוקרת בתחומי החינוך הסביבתי ובחינוך לאבולוציה.
ד"ר נירית אסף – גדלה והתחנכה בקיבוץ יד מרדכי. זואולוגית, חוקרת עכבישים. מרצה לחינוך סביבתי במכללת סמינר הקיבוצים. עוסקת במחקר בתחומי חינוך יער ופדגוגיה מתבוננת.
.