גילוי דעת הוא כתב עת מדעי שפיט היוצא לאור במשותף על ידי המכון לחינוך מתקדם במכללת סמינר הקיבוצים והוצאת הקיבוץ המאוחד, במטרה להעשיר ולהעמיק את הדיון בסוגיות מהותיות – חינוכיות, חברתיות ותרבותיות – הנוגעות לחברה הישראלית והעולמית עם תחילת העשור השני של המאה העשרים ואחת. מתוך עמדה המאמינה בחשיבותה של ראייה אינטלקטואלית רחבה ומקפת ובנחיצות קיומה של קשת מגוונת של נקודות מבט ותחומי מחקר ושיח, כתב העת מפרסם מאמרים – כמו גם מסות וביקורות ספרות – המשקפים מנעד רחב של פרספקטיבות דיסציפלינריות, שיטות חקירה והשקפות ערכיות. בהתאם לכך מועצת המערכת של גילוי דעת כוללת לא רק חוקרים בתחומי החינוך, אלא גם מלומדים בעלי שם ממגוון תחומי דעת במדעי החברה והרוח.
עורך ראשי: פרופ' נמרוד אלוני, ראש המכון לחינוך מתקדם, מכללת סמינר הקיבוצים
עורך: ד"ר אמנון יובל, המכון לחינוך מתקדם, מכללת סמינר הקיבוצים
בגיליון 6:
דבר העורכים
מאמרים
בועז צבר
על מקומו של "ארוס" במעשה החינוך:
ניתוח פדגוגי על בסיס "משל המערה" ו"המשתה" לאפלטון
חגי קלעי
חופש המחשבה והחופש שלא לחשוב:
היבטים תיאורטיים של הזכות לחופש והזכות לחינוך
עאמר דהאמשה ונעמי דה-מלאך
תוכנית הלימודים בספרות עברית לערבים: מ"שער להכרת תרבות ישראל" ל"מנוף לקידום חברתי-כלכלי"
מסה פותחת
אסתר יוגב
חינוך היסטורי וטיפוח החשיבה היסטורית
מסות תגובה
אבי בראלי
היסטוריה, לא "פדגוגיה של ערעור"
צפריר גולדברג
תרופות פלא להוראת חשיבה היסטורית?
גלעד מניב
כשלי הביקורת: נקודת מבט מהשטח
ביקורות ספרים
הגר להב
האם העיתונות היא באמת רק כלי שרת בידי האליטה?
על הספר נאמנות למקור: תקשורת, אידיאולוגיה ותרבות פוליטית בישראל, מאת שגיא אלבז
תמר הגר
הספר כמעשה פוליטי
על הספר הכשרת מורים בחברה הפלסטינית בישראל: פרקטיקות מוסדיות ומדיניות חינוכית, בעריכת איימן אגבאריה