המבט בעת פעילות חברתית רכזת שכבה מתהלכת בין השורות; משלבת ידיה על חזה; מתרוממת על קצות האצבעות; זוקפת צוואר; מניחה את ידה על פניה ומנידה את שפתה התחתונה; נועצת מבט מקפיא; פניה חמורות סבר, גבותיה מקושתות, פיה קמוץ; מסננת בין שיניה שם של תלמיד זה או אחר; וממרומי מעמדה מפליאה קולה בקריאה מחרידה: "דממה!"
הספר תמונות מחיי בית הספר מתבסס על עבודת שדה אינטנסיבית שנמשכה שלוש שנים – תופעה חריגה, אם לא ייחודית, בנוף של מחקרי בית הספר. למרות אופיו המחקרי הספר מתייחד בעובדה שאינו פרסום אקדמי שגרתי ואף אינו מתיימר להיות כזה. אני רואה בכך מעלה ראויה לציון. הספר מציג בצורה שובת לב סוגה חדשנית לדיון בסוגיות של חינוך בכלל ושל בית ספר בפרט. כותבי הספר הם מדען חברה ותאורטיקן של החינוך, הנוטלים לעצמם רשות להיות מספרי סיפורים ולתאר את בית הספר מתוך התרשמות אישית ישירה ומידית. גישתם של המחברים מאתגרת את המסורת של מחקרי השדה האנתרופולוגיים בכלל ושל המחקרים האתנוגרפיים בפרט. במסגרת מהלכם הנועז, המחברים מציגים מגוון עשיר של "תמונות" מחיי בית הספר, המייצגות את שותפיו השונים ומשקפות את חוויית בית הספר. הספר מזמין אותנו לשיח פעיל על מהותם של חיי בית הספר ומציע מרקם חיים עשיר ומסובך שאנו עצמנו נקראים להשתתף בהתרתו. מבחינה זו הספר מוסיף נדבך חשוב לדיון בתרבות בית הספר ובאורחות חייו, ואף משמש מצע פורה להעמקת הבנתנו את תרבות הנוער ואת נפתוליה של החברה שבה אנו חיים.
ד"ר צבי בקרמן, בית הספר לחינוך, מרכז מלטון,
האוניברסיטה העברית בירושלים
ד"ר עידן ירון הוא בעל תואר שלישי בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מן האוניברסיטה העברית בירושלים, מרצה בכיר לסוציולוגיה במכללה האקדמית אשקלון.
אחדים מפרסומיו: בית השימוש במרחב הסמלי (רסלינג, 2005); משחק המראות: ביקור בגן החיות התנ"כי (כרמל, 2010); מאחורי הכוונת: עיון רב-תחומי במקצוע הצליפה הצבאית (מערכות-מודן, בדפוס).
פרופ' יורם הרפז הוא בעל תואר שלישי בחינוך מן האוניברסיטה העברית בירושלים, מרצה לחינוך במכללה האקדמית בית ברל.
אחדים מפרסומיו: חכה, פיתיון ודגים: גישות לחינוך החשיבה (מכון ברנקו וייס, 2005); המודל השלישי: הוראה ולמידה בקהילת חשיבה (ספרית פועלים, 2008 ); Teaching and Learning in a Community of Thinking: (The Third Model (Springer, 2014.
למה מערכת החינוך לא יכולה ולא רוצה להתמודד עם שנאת האחר