ספרה של ליאת פולוצקי, מעבר לגבול היכולת, משיגות יתר - מקורותיה והשלכותיה, דן בתופעה חשובה – פסיכולוגית וחינוכית – "משיגות יתר", שבמשך שנים רבות לא זכתה לתשומת לב הממסד והמחקר החינוכי. בעוד הסוגייה של תלמידים "משיגי חסר", שהישגיהם הלימודיים נמוכים מיכולתם [כפי שנמדדה במבחני האינטליגנציה], הטרידה את הקהילה החינוכית ונחקרה מכיוונים רבים, נחשבו תלמידים "משיגי יתר" לתופעה מבורכת שאין צורך לחקרה כשלעצמה. ספר זה מציג לראשונה את דמותם של תלמידים "משיגי יתר" ואת הסיבות והגורמים מבית ומחוץ, שמאלצים אותם להתאמץ מעבר לגבול יכולתם כדי להצליח בלימודיהם, ומצביע על ההשלכות הקשות והמחיר הכבד אותו הם משלמים כתוצאה ממאמץ זה.
"הקרבת הילד על מזבח הישגיו הלימודיים יותר מאשר היא משרתת אותו היא משרתת את סביבתו" כותבת ליאת פולוצקי בספרה וקוראת להורים להימנע מלדחוף את ילדיהם למטרות ולהישגים שמעבר ליכולתם ובאופן מנומק ומשכנע מזהירה גם את הממסד הבית ספרי מפני עידוד התופעה בקרב התלמידים.
מחקרה המרשים ורחב היריעה של ליאת פולוצקי המבוסס על עבודת הדוקטור שלה מציב בשדה החינוך דיון מעמיק במקורותיה ובהשלכותיה הפסיכולוגיות והחברתיות של תופעת "משיגות יתר", ומעורר שאלות נוקבות לגבי דרכי עיצוב המדיניות החברתית והחינוכית. לאורך פרקי הספר מתייחסת המחברת לממצאי מחקרה ולאספקטים רלבנטיים מתוך המחקר החינוכי בכללותו, תוך שילוב טקסטים מהספרות היפה ודוגמאות רבות שנקרו בדרכה במשך השנים. כל אלה משליכים אור ומחדדים את הבעייתיות שבתופעה זו.
אף שהספר מבוסס על מחקר מדעי הוא כתוב בשפה קולחת, ברורה ומעוררת עניין. תיאורי המקרים הקונקרטיים המלווים את ההיבטים התיאורטיים מעוררי מחשבה ותורמים להעברת המסרים החשובים של הספר לקהלי היעד שיש להם נגיעה בנושא "משיגות היתר": הורים, מורים, אנשי מקצוע וקובעי מדיניות חינוכית.
זאב צ'רלס גרינבאום, פרופסור אמריטוס לפסיכולוגיה, הקתדרה ע"ש ג'יימס מרשל, האוניברסיטה העברית בירושלים.
במשך שנים רבות כיהנה ד"ר ליאת פולוצקי כמנהלת הפרויקט לאיתור מחוננים מטעם משרד החינוך והתרבות. בתקופת עבודתה נתקלה בתופעה של "משיגות היתר" והחליטה לחקור אותה לעומק. הספר מבוסס אפוא על מחקר זה.
הבהלה לציון: האם העידוד להישגיות של הילדים משאיר אותם מאחור?
קוראים כותבים:
" הספר מאיר עבורנו פלח מאוכלוסיית התלמידים, הזוכים בדרך כלל לתשומת לב פחותה של המערכת... בכך תרומתו לפסיכולוגים חינוכיים הפועלים במערכת, אך גם לכל אחד מאיתנו, כאיש מקצוע וכבן משפחה."
יוכי בן-נון ז"ל עורכת פסיכואקטואליה רבעון הסתדרות הפסיכולוגים בישראל
* "הספר מבוסס על מחקר מדעי ועמוס במידע רב, תיאורי מקרים והיבטים תיאורטיים. ...להערכתי הוא ספר חשוב מאוד להורים ולצוות החינוכי בבתי הספר."
אריק בלום, מגזין "חיים אחרים"
* "תופעה חשובה פסיכולוגית וחינוכית – "משיגות יתר", שלא זכתה עד היום לתשומת לבם של הממסד והמחקר החינוכי, נחשפת על היבטיה השונים והשלכותיה הרבות"
ריקי ברוך, אונלייף
* "הספר כתוב בשפה קולחת ולא רק אנשי פסיכולוגיה, חינוך והמתעסקים בנושאים אלו מסוגלים לקרוא להבין ולהפנים ,אלא גם הורים רגילים, כמוני, כמוך.
הספר מרתק, תורם ומחכים. אני ממליצה לכן/ם באם הינכם בסטטוס כזה של הורים לילדים, מחנכים/ות ו/או פסיכולוגים/יות- ספר חובה בבית."
יפית ארז, עכברCafé
* "אני ממליצה להורים מורים ואנשי חינוך לקרוא את הספר הזה ספר חובה שיהיה בכל בית."
פנינה מנצור, הפינה של פנינה
* "הספר מתאר בשפה קולחת , ברורה ומעוררת עניין, בהשלכות הפסיכולוגיות והחברתיות של תופעת "משיגות יתר". ספר חובה לכל הורה, מורה דרך, הספר מעורר מחשבה רבה, כולי תקווה שמשהו ישתנה במערכת החינוך."
גלית נתן, תפוז
"...קיבלתי מספר תובנות לגבי החינוך של הילדים שלי. הספר פונה לא רק להורים (הדוחפים), אלא גם למסגרות החינוך, שמעודדות את הילדים להגיע למשיגות יתרה. ספר שהוא באמת (עם כל הקושי) נותן נקודה למחשבה – איך אנחנו רוצים שהילד שלנו יגדל ומה אנחנו רוצים ממנו…"
איל באבד