בום! - ההבנה מכה בי בבת אחת.
אני מסתכלת על הפרגוד שלא נע ולא זע, וביד רועדת מסיטה אותו הצידה.
משה נשאר שוכב שם באותה תנוחה, בלי לזוז. שלולית ה"כאילו דם" שלצד ראשו אולי אפילו גדלה.
משהו השתבש. זה לא "כאילו דם" - זה דם אמיתי.
ברגע האחרון אני מצליחה לבלום את הצרחה שמאיימת לבקוע מהפה שלי.
הלב שלי משתולל בתוך בית החזה וכולי רועדת.
האם השומר, שמעמיד פני מת במשחק, מת באמת?
כשרותם מתחילה לעבוד ב'משחקי בילוש' בהם המשתתפים באירועי הבר - בת מצווה פותרים תעלומות מההיסטוריה, היא חושבת שהבעיה שלה תהיה רק להפעיל את מערכת ההגברה במקום אחיה הצעיר ארז - סוג של פסק זמן מהמתחים והמריבות שבבית.
אבל תעלומות מהחיים מתערבבות בתעלומות שבמשחק, ועל הדרך מסבכות את ארז . מסתבר שאין דבר כזה פסק זמן ממתחים ומריבות בבית, ורותם לא יכולה 'לצאת מהמשחק' כשאחיה הצעיר הולך ושוקע עמוק בצרות.
פנינה אריאל טווה סיפור בלשים מרתק המתרחש ביישוב בשומרון, ופורשת לפני הקורא מערכת משפחתית פנימית מורכבת ומסוכסכת, העומדת בסתירה ליחסים שבני המשפחה משדרים כלפי חוץ.
פנינה אריאל מתגוררת עם משפחתה ביישוב הדתי דולב. מרקם החיים ביישובה, כמו גם עבודתה עם בני נוער בחינוך הפורמאלי והבלתי-פורמאלי משמשים כר נרחב לספריה. יוצאת מהמשחק הוא ספרה הרביעי לנוער. קדמו לו: מטבעות הכפר הנסתר; שים פס רחב; ולא בא בחשבון.
על דלת הכניסה לביתה של רותם, נערה כבת 16, החיה ביישוב דתי ולומדת באולפנה, מתנוסס השלט 'כאן גרה בכיף משפחת גונן!' אבל השלט המסומר אל הדלת כבר מזמן אינו מספר את האמת והוא משמש רק מסווה לאווירה הקשה השולטת בבית, שריד לתחושת האושר המשפחתי שרותם משמרת בתוכה מהתקופה בה הייתה קטנה. אביה של רותם, אחד מבוני היישוב, המובטל מעבודה, הוא איש, גדול, נאה וסמכותי המנהל את משפחתו ביד רמה כמלך, מדכא את אשתו וילדיו ומצפה שיאמרו הן לכל גחמה שלו, יאמצו ללא ערעור את קוד ההתנהגות שלו וימלאו את ציפיותיו מהם. רותם, המעריצה את אביה, כועסת ומבקרת את אמהּ על התנהגותה. היא דואגת מאוד לאחיה הצעיר, המבין טוב ממנה את מערכת היחסים בבית, ובעקבות הקשיים בוחר לבלות את זמנו עם חבורת בנים גדולים ממנו, שנחשבים ביישוב ליוצאי דופן - כאלה שכבר יצאו לתרבות רעה. דרך סיפור בלשים מאירה הסופרת את קשיי המשפחה מבפנים. רותם וארז אחיה עובדים בשעות הפנאי אצל טלילה - מארגנת אירועי בר-מצווה של משחקי בילוש, בהם החוגגים מוזמנים להשתתף במשחק תפקידים ובפתרון בעיות בלשיות-היסטוריות מימי בית שני ותקופת הורדוס. במסווה של אווירת המשחקים הקלילה והמתח הבלשי, מספרת הסופרת על המתרחש במשפחת גונן וביישוב עצמו. דרך הכתיבה היא חושפת, מעבר למראה האידיאי, את מערכת היחסים העכורה במשפחה, בעיות של נוער המחפש את דרכו ונקלע לסמים, תעלומת גניבות ביישוב ולחץ החיים בחברה אידיאולוגית המציבה לבני הנוער ערכים של התנהגות ברורה וקבועה, המעלה לא פעם את הצורך במסווה פנים כדי לעמוד ביעדים הברורים של מותר ואסור, נכון ולא נכון. במהלך הסיפור לומדת רותם, שהסיפור מסופר דרך עיניה, לראות את המציאות כפי שהיא, ואף מוצאת בתוכה את הכוח להטיח את האמת שלה בפני אביה. היא מתעקשת לעזור לאחיה הצעיר להיחלץ מהמערבולת הרגשית בה הוא נמצא ולהתרחק מהנערים המשפיעים עליו לרעה. בגלל המתח והלחץ בבית היא יורדת בלימודיה, אך זוכה להבין ולקבל את אמהּ, שגם היא עוברת דרך ארוכה, מתפתחת ואוזרת כוח לעמוד על דעתה מול האב והבעל הסמכותי והפוגע. סיפור ההתבגרות כאוב הכתוב באמינות, באומץ וברגישות. |