רוח של יזמות נושבת בחוזקה במרחבי החינוך בארץ ובעולם. התובנה שמסגרות החינוך אינן מתאימות לערכיה ולאתגריה של המאה העשרים ואחת הפכה לנחלת הכלל. אנשי חינוך מכל הסוגים מתכנסים במקומות שונים כדי "להמציא את החינוך מחדש". האוויר מלא בציפייה ל"חינוך אחר". החינוך שופע חזונות ומיזמים.
הספר כיצד לתכנן סביבה חינוכית בשישה צעדים: המדריך מציע ליזמי החינוך פיגום לתכנון סביבה חינוכית חדשה או מתחדשת. אפשר להשתמש בו בדרכים שונות, לא בהכרח צעד אחר צעד, ולפרק אותו לאחר שהרעיון העיקרי הופנם. הרעיון העיקרי של המדריך הוא שתכנון סביבה חינוכית מתחיל בהגדרה של מטרת החינוך ועיגונה בסיפור משכנע וממשיך ליישום המטרה באמצעי החינוך.
המדריך מיועד ליזמי חינוך, לאנשי חינוך, לסטודנטים להוראה, להורים ולכל מי שמתעניין בחינוך ורוצה לדעת כיצד חושבים ועושים חינוך.
פרופ' יורם הרפז הוא מרצה לחינוך במכללות לחינוך בית ברל ואלקאסמי. הוא היה מורה, עיתונאי, עמית בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית ומנהלו, ומנהל תוכניות במכון ברנקו וייס. הוא פרסם ספרים ומאמרים העוסקים במטרות החינוך, בהוראה ובלמידה ובחינוך החשיבה. ספרו פרט אחד קטן: מטרת החינוך -מאמרים מועד ב' - יראה אור בקרוב בספרית פועלים.