אולם התיאטרון, האורות כבים, המסך עולה והקסם מתחיל. עולם התיאטרון, כמו עולם המשפט ועולם הפסיכולוגיה עוסק בנפש האדם. אלו עולמות מרתקים, יצריים גועשים וכובשים, המצויים לא פעם בסתירות פנימיות, ומלמדים אותנו שעלינו לראות לא רק את המוצג באופן שטחי אל מול פנינו, אלא להתבונן פנימה ובכך לראות גם את עצמנו.
התיאטרון מראשיתו היווה מקור משיכה. ספר זה עוסק בששה מחזות המעוצבים ביד אמן. ששת המחזות, נכתבו במקור ביידיש אולם תורגמו לשפות רבות ושונות, הועלו בהצלחה גדולה ברחבי העולם ובכך הראו את כוחו האוניברסלי של הטקסט. ספר זה בוחן לראשונה את הטקסטים במבט משפטי ופסיכולוגי, אשר מעניק לטקסט מבט חדש ומרענן, ומעמיד באור חדש את היצירה התיאטרונית כמו גם את הקונפליקטים שבין הדמויות.
קריאה הנכנסת למורכבות הפסיכולוגית של המחזה והמחזאי מגלה את עומק החוויה הספרותית והתיאטרלית של הסיפור, ובכך מסייעת לצופה כמו גם לבמאי ולשחקן, להתמודד עם מורכבותן של הדמויות ולהבינן באור חדש. המבט הפסיכולוגי משתלב עם המבט המשפטי, ובכך מתגלות תובנות ומסקנות משפטיות חדשות, הייחודיות למחקר אינטרדיסציפלינרי זה.
ד"ר יניב גולדברג, רב, עו"ד וחוקר תיאטרון יידיש, מרצה במרכז האקדמי פרס ובמרכז ליידיש באוניברסיטת בר-אילן.
ד"ר נוגה לוין-קייני, פסיכותרפיסטית, חוקרת ומרצה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, ומרצה בכירה במכללת אשקלון.
התמונה על העטיפה: מימין לשמאל בכיוון השעון: חנה רובינא בתפקיד לאה בהצגה הדיבוק, צבי פרידלנד בתפקיד חנן בהצגה הדיבוק, ליא קניג בתפקיד מירהל'ה אפרת בהצגה מירהל'ה אפרת, דליה פרידלנד בתפקיד חווה, בהצגה טוביה החולב, כולם בתיאטרון הלאומי הבימה.