בפרסום ספרו ספר הנענע בשנת 1979 ייסד המשורר ארז ביטון את מה שמכונה בתרבות הישראלית מהפכת הנענע. משירתו של ארז ביטון נחצב הקול ממנו בוקעת השירה המזרחית בישראל.
ארז ביטון סלל דרך למשוררים וסופרים שביקשו לתת ביטוי לקונפליקט הזהותי המזרחי. בודד מול מציאות של משבר קשה ודורסני, תוהה ותועה בין עולמות, היה המשורר הראשון אשר נתן ביטוי, כבר בשנות ה-70 של המאה העשרים, לכאב הדור השני של העלייה מארצות המזרח והמגרב- אשר חווה את כאב הוריו.
שירתו הייתה עבור רבים בשורה וגאולה של דור שלם אשר שילם מחיר זהותי יקר בניסיון להסתגלות כמעט בלתי אפשרית.
ארז ביטון- יליד צפון אפריקה, עלה ארצה בילדותו המוקדמת. שירתו מבטאת את טלטלת העלייה, ומה שנראה כהתרסה וכמחאה כלפי חוץ, הוא ניסיון התמודדות אישית עם תהליך ההתערות בארץ. שירה זו פתחה צוהר לצעקה שנחנקה בדור הראשון, תוך ניסיון להיאחז בישראליות למרות הסבל. ביטון היה הראשון ששזר ביטויים לשוניים מן השפה הערבית יהודית-מרוקאית אל תוך המארג השירי העברי. "ובכל זאת טופחת שפה אחרת בפה עד פיקוע חניכיים" (מתוך: "מה זה להיות אותנטי").
"זמיר שבור" היא החטיבה הפותחת את הספר תמביסרת, ציפור מרוקאית, ומורכבת כולה משירים חדשים. מיוחדת בה סדרת השירים על ילדותו בעיר לוד, המתארת מקומות, דמויות ואביזרי חיים ממשיים. לצד שירים אישיים קיומיים, מופיעים כאן שירים בעלי ארומה צפון אפריקאית. כבכל שיריו, התבניות השיריות המודרניות יוצרות מימד עומק אטוויסטי, ומה שנראה כיומיומי ופרטני הופך לסינתזה של ביטוי רגשי עז מבע. המאגר הקונקרטי של אביזרי חיים מרוקאיים ושימושי לשון ייחודיים, מקבל טרנספורמציה של המיתי, עד כדי אידיאליזציה של מה שנראה לעיתים גרוטסקי ובלתי רלבנטי.
בספר חטיבות נוספות הכוללות את ספריו הקודמים:
מנחה מרוקאית 1976
ספר הנענע 1979
ציפור בין יבשות 1989
קישורים