מאמר שנכתב על ידי סר ארנסט גומבריך עוסק בהתהוות הדמות הפיגורטיבית בתודעה וביצירה החזותית ובהיבטים השונים של הייצוג החזותי והרעיוני וכן שילוב בין השניים. גומבריך יליד וינה 1909, מגדולי חוקרי האמנות של המאה ה-20. פרסמו הגדול התקבל בעקבות ספרו הפופולארי שנתפסם לראשונה בשנת 1950 "קורות האמנות" אשר נועד לבני הנעורים ולמי שאינו מומחה בתחום תולדות האמנות. הספר תורגם ל 18 שפות. עיקר תרומתו לחקר האמנות ותולדותיה היתה בהרצאותיו ובמחקריו הרבים. במאמר "סוס העץ, או שורשי הצורה האומנותית" ( Meditations on a Hobby Horse or the Roots of Artistic Form" ”) דן גומבריך בנושא התהוות הדמות הפיגורטיבית בתודעה וביצירה החזותית. במהלך המאמר נבחנים שני אספקטים יסודיים של הדמות החזותית.