פיסול בקו ובחלל הוא הספר הראשון שרואה אור בעברית בתחום הפיסול המודרני. הספר נכתב כמחקר אקדמי, אולם הוא קריא ונגיש ומיועד לכל העוסק והמתעניין באמנות.
ייחודו בתפיסתו הכוללת, אשר בוחנת את התפתחות האמנות המודרנית בכלל והפיסול בפרט, על רקע האקלים התרבותי המהפכני של תחילת המאה העשרים. הספר מגדיר סוג חדש של פיסול, המכונה "פיסול קווי" בטענה שז'אנר זה הפך לאחת מצורות הביטוי הבולטות ביותר של תפיסת העולם המודרנית.
בעוד שבפיסול המסורתי, הפסל עשוי גוש חומר המוקף בחלל, הפיסול הקווי עשוי מחלל המוגדר על ידי קו. תחילתו בשנת 1912, בפסלים ובאסמבלאז'ים הקוביסטיים של פיקאסו וארכיפנקו ובפסלים הפוטוריסטיים של בוצ'יוני ובאלה. שיאו בפסלים הקונסטרוקטיביסטיים הרוסיים של גאבו, טאלין ורודצ'נקו, שהמשיכו ליצור תוך כדי מלחמת העולם הראשונה.
לאחר המלחמה, באמצע שנות ה-20, הפיסול הקווי שב והופיע בצרפת, עם הפסלים השקופים של ליפשיץ ופסלי הברזל של פיקאסו וגונזאלס.
רות מרקוס מרצה בחוג לתולדות האמנות ובתוכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב ומתמחה בתחומים שונים של האמנות המודרנית: בנוסף על הזרמים המוזכרים בספר, היא עוסקת גם באמנות פוסט-אימפרסיוניטסית, באמנות סוריאליסטית ובאמנות נשים ומגדר, ופרסמה מאמרים בנושאים אלה בכתבי עת מקצועיים שונים. גישתה המחקרית היא רב-תחומית, ונוגעת בתהליכים אסתטיים, אינטלקטואליים, פסיכולוגיים וחברתיים, הכרוכים בהתפתחות של סגנונות אמנותיים.