תכנית פסיכופדגוגית – אקולוגית על פי שלבי ההתפתחות של הילד וההורה מלידה עד שש ברוח החינוך הקיבוצי.
יום שגרתי בגן, הגננת מברכת בבוקר טוב את בני החמש ששועטים לתוך הגן. אירוע החוזר על עצמו מדי בוקר ולמתבונן מבחוץ הוא נראה כפשוטו. אולם כל מפגש של גננת עם הילד, מכוון או אקראי, כולל בחובו את הדרך בה גדלה אותה גננת אצל הוריה, את חוויותיה כילדה בגן, ואת הוריו של הילד, על חוויותיהם ותרבותם.
גן הילדים איננו רק גננת וקבוצת ילדי הגן בני החמש. גן הילדים מתחיל מיום הלידה ומהווה מרכיב אחד במערכת חינוכית שלמה על הסביבה הפיזית והאנושית שלה: הגננת, ילדי הגן, הורי הילדים, הישוב והמדינה. כולם מושפעים, משפיעים ויוצרים את עולמו של הילד.
"ספר הגן" מתאר במילים בהירות ובדוגמאות רבות את מלאכת אמנות החינוך שנשזרת מידע תיאורטי ומעשי של כל המרכיבים הפיזיים והאנושיים המעורבים במעשה החינוכי. זהו ניסיון יוצא דופן לראות את הילד, מיום היוולדו, כחלק מעולם שלם של ילדים והורים, משפחה, מבוגרים וחברים, קהילה וסביבה פיזית שמהווים בשבילו את תוכנית הלימודים בגן הילדים. הספר שלפניכם מציג באופן מקיף ומגובש את הגישה הקיבוצית לחינוך בגיל הרך, מלידה ועד המעבר לבית הספר כולל סוגיות כמו התמודדות עם תוקפנות, התייחסות למוות, ילדים עם קשיי קשב וריכוז, ילדים עם צרכים מיוחדים, תאומים בגן ועוד. אף שהספר מתאר את מערכת הגיל הרך בקיבוץ, גישתו נשענת על עקרונות אוניברסליים (התפתחותיים, אקולוגיים, ומערכתיים) והיא ניתנת ליישום בכל מערכת חינוכית לגיל הרך – בין שהיא ממוקמת במושב, בישוב קהילתי, בעיר או אפילו מחוץ לארץ.
מחברות הספר:
ד"ר רונית פלוטניק: פסיכולוגית חינוכית והתפתחותית, מרצה לפסיכולוגיה של הגיל הרך בסמינר הקיבוצים, יועצת מקצועית ואקדמית של מחלקת החינוך של התנועה הקיבוצית, וכן יועצת בכירה להתפתחות הילד ב-תל"ם – התחנה לטיפול בילד ובמשפחה.
מירה אשל: בעלת תואר שני בייעוץ מלידה עד גיל שש. לאורך שני עשורים עבדה כגננת ובשני העשורים האחרונים ניהלה את מדור הגיל הרך במחלקת החינוך של התנועה הקיבוצית. מרצה בסמינר הקיבוצים, מדריכה גננות, יועצת למנהלי מסגרות חינוכיות ומנחה קבוצות הורים.