הספר המונח לפנינו הוא, למיטב ידיעתי, ניסיון ראשון בסוגו להתמודד עם ההשלכות של המהפך החינוכי המצטבר שעבר על מערכת החינוך הישראלית, כדי לחשוף את המישגים ואת הכשלים החמורים, וכדי לבסס מחדש את הפילוסופיה החינוכית הבסיסית [...]. לפנינו ספר המשמיע בקולו של יחיד זעקה אילמת הבוקעת מלבם של טובי המורים והמחנכים, המודעים לחומרת בעיית חינוך האישיות. מן הראוי, אפוא, שהוא ייקרא על ידי הורים ומורים אך בייחוד על ידי קברניטי החינוך. מן הראוי שהספר יעורר דיון ציבורי נוקב, וראוי שהאחראים על מערכת החינוך, הסבורים כנראה שאפשר להתמודד עם בעיית "החינוך לערכים" בדרכים אדמיניסטרטיביות -פוליטיות [...], יתנו את דעתם לקריאת האזהרה המושמעת באוזניהם ...". (פרופ' אליעזר שביד) "... חיבור ... מעניין, ואפילו מרתק, בשאלת החינוך בכלל ובשאלת החינוך הבית ספרי בפרט ... כן נראה, כי המחלוקת הנדונה בו מגובה בנימוקים מעניינים וכבדי - משקל" (פרופ' ניצה בן-דב וד"ר פניה עוז-זלצברג). שלמה כרמי, יועץ בחינוך, איש המינהל הפדגוגי, וחוקר תולדות החינוך היהודי ותחיית הלשון העברית. חיבר שורה של מאמרים וספרים בנושאים מגוונים של חינוך, חברה, היסטוריה ולשון. ספריו הקודמים זכו לשבחי טובי החוקרים, בהם: תלמים ראשונים בחינוך העברי; לימודי המלאכה והתפתחותו הכללית של התלמיד; מבעיות החינוך הטכנולוגי והייעוץ בבחירת-מקצוע; ותולדות תחיית הלשון העברית בראייה בין-תחומית.