ניתוח הקשיים והתסכולים הכרוכים בהוראת הספרות בבית הספר התיכון, מוביל את נעמי דה-מלאך, מורה ותיקה לספרות, להציע גישה חדשה להוראת מקצוע זה. המחברת מציעה שימוש מושכל במגוון עשיר של גישות תיאורטיות בחקר הספרות: תיאוריות של קריאה, תיאוריות פמיניסטיות ותיאוריות חברתיות, המשולבות עם תובנות של הפדגוגיה הביקורתית. תוך כך נחשפים היבטים חברתיים הנדחקים בהוראה הסטנדרטית מפני ההיבטים האסתטיים. מבלי לאבד את יפי הספרות ואת ייחודה הלשוני מציע הספר "לא על היופי לבדו" כי בשיעורי הספרות יעסקו גם בעוול ובדיכוי החבויים ברבות מיצירות הספרות הנלמדות, ישולבו יצירות שלא זכו להיכלל בקאנון המקובל, וידונו במשמעות החברתית של היעדר יצירות אלה ובהעדרן של חוויות-חיים מסוימות בספרות הנלמדת. הוראה ביקורתית של ספרות נדרשת על מנת שלימודי הספרות לא יהוו מרכיב ממנגנון המיון וההדרה של החברה, אלא חלק ממערך שיעורר בתלמידים מודעות חברתית ושאיפה לפעולה ממשית לשינוי פני החברה ולתיקון עולם.