בשנים האחרונות מתהווה בשדה החינוך מודל חדש של מחשבה ועשייה – המודל השלישי. על פי מודל זה לא "תוכנית הלימודים במרכז" (המודל הראשון), ולא "הילד במרכז" (המודל השני), אלא "המפגש במרכז" – מפגש בין לומדים פעילים ותוכנית לימודים משמעותית.
המודל השלישי בא לידי ביטוי ב"קהילות" שונות – "קהילת לומדים", "קהילת חקירה", "קהילה בונת-ידע", "קהילת חשיבה" ו"קהילות" נוספות שנהגות ומיושמות במקומות שונים בעולם. .
הספר "המודל השלישי: הוראה ולמידה בקהילת חשיבה", מתאר ומנתח את עקרונותיו של המודל השלישי ואת צורות הופעתו ב"קהילות" שונות – בעיקר בקהילת חשיבה. קהילת חשיבה היא מסגרת של הוראה ולמידה, שמחבר הספר ועמיתיו פיתחו, יישמו ומיישמים בארץ וברחבי העולם. היא מתבססת על תמונות חלופיות של למידה, הוראה, ידע, תודעה ומטרת ההוראה והלמידה, ומציעה – על בסיס תמונות חלופיות אלה – פרקטיקה חינוכית חדשה.
ד"ר יורם הרפז היה מורה, עיתונאי, עמית בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית ומנהלו, מנהל התוכנית "הוראה ולמידה בקהילת חשיבה" במכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה ומנהל פרסומי במכון. כיום הוא מרצה במכללה האקדמית בית ברל ועורך את הד החינוך.