בחיבור זה מתוודע הקורא העברי לראשונה למשנתו הפילוסופית המלאה של ר' אברהם אבן דאוד ב'ספר האמונה הרמה' (1161). הדיון המעמיק בהגותו של הראב"ד מעלה בפני הקורא את יסודות הזרם האריסטוטלי הימי-ביניימי, שאבן דאוד היה בין הראשונים להחדירו למחשבת היהדות. במשנתו של אבן דאוד מגורענים הפתרונות שיצרה הפילוסופיה הדתית במפגשה ובעימותה עם תרגומי אריסטו, פירושיו וקיצוריו. סוגיות רבות, שהראב"ד סימן את מקומן בתולדות המחשבה היהודית, מצאו כעבור שלושים שנה את ליבונן הבשל והחריף בספרו של הרמב"ם, 'מורה נבוכים'. אבן דאוד, המעמיד בראש ספרו את שאלת חופש הרצון וההשגחה האלוהית, מתמודד עם הקושיות המהותיות הנלוות לה, כגון: חומרת הסיבתיות הקוסמית, ייעודו של האדם ותבליתו, גורלה של הנפש האנושית, גבולות הדעת ובוחה לבונן תיאוריה מקיפה העולה בקנה אחד עם תפיסת אמונה חיונית. חשיבותו של הראב"ד, הניצב בצומת שבין המגמה הניאו-אפלטונית לבין המגמה האריסטוטלית, היא בהבלטת השיטה הפילוסופית, ומתוך כך באיתור ובזיהוי ההשפעות העקיפות שפעלו על הרמב"ם וממשיביו. המחברת מצביעה על המקורות הערביים מהם ינק הראב"ד, ומביאה אותם בתרגום לעברית. ד"ר עמירה ערן התמחתה בשפה הערבית ובספרותה ובפילוסופיה היהודית שבימי הביניים. מרבית מחקריה עוסקים בהשפעות הגומלין בין הוגים מוסלמים ליהודים. מספריה: 'ואיך תהיה לי תשובה' (עקד 1994) 'בין בה וכה' (הקיבוץ המאוחד 1996).