אם חלוקות הדעות על קורצ'אק כיוצרה של שיטה בחינוך, אין הדבר כך ביחס לקורצ'אק כסופר ילדים. בהערכת תחום זה ביצירתו מאוחדים הכול; הכול רואים בו סופר ילדים בעל שיעור קומה, העומד בשורה אחת עם הגדולים שבסופרי הילדים בעולם. ספרות ילדים טובה היא זו שיש בה אלמנטים, הגורמים לשיתופו של הקורא באתגרים אנושיים גדולים, המעוררים בילד כבוד לתופעות החיים של בעל חיים וצומח, המלמדים לא לזלזל בכל הטמיר שבאדם והיקום. ספר טוב הוא זה שמאפשר לילד להכיר בצורה אינטואיטיבית ובלתי אמצעים את הטוב והיפה, והגורם להדלקת התרגשות בנשמתו, שתכבה רק בדעוך החיים. האתגר לאדם הוא איפוא מסימניה המובהקים של קלאסיקה בספרות לילדים. המתבונן בספריו של קורצ'אק לילדים, מוצא בהם את הסימנים האלה. גיבוריו, הן הריאליים והן הדמיוניים, הועמדו כולם לפני אתגרים אנושיים. גם אם לא עמדו בכולם, הבליטו במעשיהם את המאמצים שעשו, כדי לעמוד בהם.