9928
Toggle navigation
חיפוש
חיפוש מתקדם
הירשמו עכשיו וקבלו חדשות והטבות למייל
ברצוני לקבל חומר פרסומי למייל ובהודעות טקסט
שלחו
כניסת לקוחות
עכשיו במבצע
זוכי פרסים
כל האתר עד-50% הנחה
הספרים הטובים
פרוזה במיטבה
ספרי שירה
ספרי עיון
ספרי ילדים ונוער
שוק המציאות
ספרים ישנים ונדירים
חנוך לוין
יצחק אוורבוך אורפז
סיפורת
סיפורת מקור
סיפורת תרגום
ספרית פועלים - סיפורת
הספריה החדשה
מחזות
קלאסיקות
סיפורת | כל הספרים
עיון
סדרת קו אדום
סדרת מגדרים
פילוסופיה והגות
חינוך, פסיכולוגיה ומגדר
ביקורת תרבות וחברה
יהדות ומחשבת ישראל
אמנויות וביקורת ספרות
השואה ומלחמת העולם השניה
ביוגרפיה וזכרונות
ציונות ומדינת ישראל
מדע, סביבה וארכיאולוגיה
היסטוריה כללית והמזרח התיכון
הקיבוץ ותנועת הפועלים
מכון ון ליר
קלאסיקות
כתבי עת
עיון | כל הספרים
אחרים
שירה
שירה מקור
שירה תרגום
מבחר | זוטא
ריתמוס
סדרה לשירה
אוספים ואנתולוגיות
קלאסיקות
שירה | כל הספרים
ילדים ונוער
קלאסיקות לילדים
מומלצי משרד החינוך
ספרי קרטון לגיל הרך
לפעוטות (עד גיל 3)
לגן ולכיתה א (גיל 6-4)
ראשית קריאה (גיל 9-7)
לכיתות ד-ו (גיל 12-9)
לנוער (גילאי 12 ומעלה)
ספרי פנטזיה ונוער
ילדים ונוער | כל הספרים
ספרי ילדים בערבית
חדשים
רבי מכר
שוק המציאות
דף בית
כל הסדרות
סדרות - סיפורת
אחרים
אביבה אורי
אזל במלאי
אביבה אורי
גליה בר אור
אביבה אורי החלה לרשום בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה, תקופה משמעותית בהתפתחות הרישום. הרישום בפורמאט קטן יחסית, ששימר זיקה לכתיבה ולשירה, התבדל אז מהציור והפך לתחום אמנות עצמאי במרחב הקיומי החדש שלאחר המלחמה.
ברווח שבין כתיבה לציור הסתמנה היד הרושמת, המוליכה אל תדרי התת-מודע, כחוליית חיבור ישירה ורגישה בין עומק העולם הפרטי לנייר. ברישום הרזה, בוויתור על מימד הראווה של המחווה הציורית והצבע הדשן, הופנמה עמדה פוליטית שכיוונה אל קולו של היחיד. הרישום לא נתפס עוד כגילום שלדי וטהור של האסתטי, של "אמנות יפה", אלא כמסמך המחזיק את הדחוף והאקוטי ביותר, את מנעד התנועה הפנימית החומקת מכל הגדרה: "הרישומים שלי אינם רישומים אלא תעודות. יש להתבונן בהם ולהבין מה יש בתוכם", כתב אנטונן ארטו.
חלקו העיקרי של הטקסט בספר מוקדש להיבטים היסטוריים וביוגראפיים, שלא פותחו בפרסומים קודמים על אביבה אורי.
אני מקווה שהספר "אביבה אורי" יזכיר לכל עד כמה מרתקת עשויה להיות היד הרושמת, וימחיש את עוצמת הדחיפוּת הגלומה בעבודה פשוטה-לכאורה על נייר. בעולם שהוצף באידיאות מופשטות המופצות בשפה של "תקינות פוליטית", בתערוכות גורפות ובמאמרים כמו-אקדמיים, הרישום רלוואנטי כפי שלא היה מאז מצא את קולו לאחר מלחמת העולם השנייה. הוא מזכיר לנו את מה ששכחנו: המכאני אינו מייתר את טביעת היד הרושמת. הרישום הוא מסמך שיש לחדור אל תוך-תוכו בהתבוננות שאין לחזותה, רבת-פנים, בלתי נדלית. "הקו הוא 'טוב' רק כשהוא נושם כיצור שזה עתה נולד, ויש בו מידיעת העבר ומזכרונות העתיד", כדברי אביבה אורי.
(גליה בראור)
אביבה אורי במשכן לאמנות, עין חרוד
ספרי אומנות נוספים
פרטי הספר
שם ספר: אביבה אורי
מחבר/ת: גליה בר אור
הוצאה: הקיבוץ המאוחד
מקור / תרגום: מקור
דאנאקוד: 31-8
כן - אני רוצה להתעדכן!
שלחו לי עדכונים והטבות למייל
ברצוני לקבל חומר פרסומי למייל ובהודעות טקסט
שלחו
צור קשר
תקנון האתר
שאלות ותשובות
מי אנחנו
בטל