מלחמת העצמאות רשמה פרק חשוב בתולדות התיאטרון העברי. עד תש"ח נמנע התיאטרון הארץ-ישראלי הרפרטוארי בדרך כלל מהתייחסות לאירועים האקטואליים של התקופה. מכאן ואילך נכתבים ומוצגים מחזות שנושאם המלחמה, המדינה הצעירה בשנותיה הראשונות, החברה הישראלית, וסוגיות שונות המעסיקות את דעת הקהל על רקע הזמן והמקום. הספר תש"ח בתיאטרון בוחן, מתעד ומנתח את המחזות השונים שעניינם מלחמת העצמאות, מתוך פרספקטיבה היסטורית, כגילוי חשוב וחד פעמי של תיאטרון עברי-ישראלי 'מגויס', על מעלותיו ומגרעותיו. הספר דן לא רק במחזות ידועים ופופולריים, אלא גם במחזות שוליים ונשכחים כדי להציג תמונה מלאה ומפורטת של הנושא על היבטיו השונים. הספר בוחן גם גילויים של התייחסות למאבק ולמלחמות ישראל בדרמה הישראלית, משנות החמישים ועד ימינו. כן דן הספר במגמות שונות ומשתנות של הערכה והתקבלות של מחזות תש"ח, מורשת ההגנה והפלמ"ח, דמות ה'צבר', תוך הצגת השינויים והתמורות שהתחוללו לגבי הסוגיות והעמדות שמחזות אלה משקפים מתש"ח ואילך. בן-עמי פיינגולד הוא פרופסור בבית הספר לחינוך ובחוג לספרות עברית באוניברסיטת תל אביב ומלמד במכללת-לוינסקי. עיקר פועלו המחקרי מתרכז בחקר ספרות ההשכלה, דרמה עברית וישראלית והוראת ספרות. בין ספריו: 'השואה בדרמה העברית' (1989), 'הוראת הסיפור הקצר' (1989), 'ללמוד רחל' (1996), 'חינוך ותיאטרון' (1996).