שני היבטים מרכזיים בולטים ביצירתו הסיפורית של בנימין תמוז מראשיתה: ההיבט האמנותי וההיבט האידיאולוגי. התפתחות יצירתו של תמוז קשורה בגלגולים השונים של היבטים אלו, ובמערכת היחסים הדינאמית שביניהם. חיפוש הזהות העצמית, האישית והלאומית, הוא להערכת מחברת ספר זה, הציר המלכד את מפעלו הסיפורי של תמוז לכל אורכו, מ"חולות הזהב" ועד "הזיקית והזמיר", והוא גם עמוד השדרה של מונוגרפיה כוללת ראשונה זו. בין ספרי המחקר הקודמים של ד"ר מנוחה גלבוע, מהחוג לספרות עברית באוניברסיטת תל אביב: ·בין ריאליזם לרומנטיקה, 1975. ·מבפנים ומשמעות, 1977. ·פצעי זהות, 1988. ·המהלך החדש ומחוצה לו, 1991. ·לקסיקון העיתונות העברית במאות השמונה-עשר והתשע עשר, 1992. עוד מפרי עטה של ד"ר מנוחה גלבוע שני ספרי שירה ושני ספרי ילדים.