מאז מולייר ועד ימינו "הקמצן" הוצג כקומדיה, פארסה, מלודרמה ואפילו דרמה בעלת אופי טרגי. הרפגון היה לפיכך מי שעורר צחוק, חמלה, סלידה ואפילו השתתפות בצער. ומה היו כוונות המחזאי? אלה היו קומיות. בכך אין ספק. אלא שתיאטרון מפרש יצירה ודמויות על פי תפישות של המבצעים ושל הקהל שבפניהם המחזה מוצג. בספר זה ימצא התלמיד דיון במקורות המחזה, במרכיביו - עלילה, דמויות, דיאלוג ורעיון, במערכות הסימנים התיאטרליים שבטקסט, ב"הקמצן" כקומדיה ובגירסאות ההצגה השונות שלו בתיאטרון ובקולנוע בצרפת ובישראל.