טרילוגיה זו זיכתה את המחבר בפרס המדינה והציבה אותו כאחד החשובים בסופרי מצרים. ``היצירה מתחילה בסוף מלחמת העולם הראשונה ומסתיימת לקראת סוף מלחמת העולם השנייה. כלומר - היא משתרעת על פני תקופה שבין שתי מלחמות עולם, שנות עיצובה והבשלתה של מצרים חדשה, שנות הפיכתה של קהיר מעיר איטית ופטריארכלית לעיר מודרנית, תוססת, סואנת. למעשה, כל אחד משלושת כרכי הטרילוגיה מוגדר היטב מבחינת פרק הזמן שהוא מקיף, ומבחינת התאריכים שבהם הוא נפתח ונסגר. הכרך הראשון מתחיל עם עלייתו של פואד, מלכה הראשון של מצרים המודרנית, ומסתיים בשובו של סעד זגלול, מנהיגה הלאומי של מצרים, מגלותו, ולמעשה - בנצחונה (הזמני) של המהפכה שמנהיג זה עומד בראשה. הכרך השני נפתח בספטמבר 1924 ומסתיים ביום מותו של סעד זגלול באוגוסט 1927. הכרך השלישי מתחיל בשנת 1935 ומסתיים בשלהי מלחמת העולם השנייה``. ``ניתן לראות את היצירה - על שלושת כרכיה - גם כרומאן שבמרכזו עומד אדם אחד. כמאל, המתבגר לנגד עינינו, מגלה את העולם וקובע לעצמו עמדה וזהות משלו. לשון אחר, לפנינו במידה רבה, ``רומאן התבגרות`` או ``רומאן עיצוב`` (Bildunger roman), בדומה ליצירת רבות בספרות העולם, כגון ``הבודנברוקים`` של תומאס מאן, עם כל ההבדלים שבין שתי יצירות אלה - של מחפוז ושל מאן - ישנם גם צדדים של דמיון, וייתכן שיצירתו של המחבר הגרמני השפיעה על הסופר המצרי במידת מה. שתי היצירות כאחת עוסקות בקורותיה של משפחה במשך דורות אחדים, ובשתיהן מתוארת שקיעתו של הסוחר והופעתו של האינטלקטואל במשפחה``.