הספר מפגיש את יצירתו של הצייר פרנסיס בייקון עם הכתיבה הפסיכואנליטית של דידייה אנזייה ושל מישל מונז'וז. שני המחברים ניגשים למלאכתם בענווה: הם אינם כותבים טקסט פרשני במובן הרווח ואינם מיישמים תפישה אנליטית נתונה מראש על היצירה. אדרבא, דומה שהציור הוא הכופה פירוש על המבקר תרתי משמע, מי שזכה לצפות בתמונות בתערוכה עוד בשנות ה-40 והמנסה לנסח, קודם כל לעצמו, הוראות צפייה וכתיבה: "לחבר את הטקסט בנגיעות, כמו צייר", "כעת לכתוב. לתרגם את החלחלה הזאת למילים", "לכבד את יעדו של בייקון: לא ציור מופשט, לא ציור נרטיבי" – כך רושם לעצמו אנזייה, הבורר את כלי הפרשנות, הביקור והביקורת כאילו היה בעצמו צייר בסטודיו המעצב מושגים ייחודיים בהתאם להיגיון הכאב שהוא רואה נכחו.
מסתה של מישל מונז'וז מנסה להתמודד עם שאלת האלכוהוליזם מתוך הקשבה חמורה לאמירה: פרנסיס בייקון הוא צייר אלכוהוליסט. מהי אמנות אלכוהוליסטית? במה היא נבדלת מאמנות לא אלכוהוליסטית? כיצד יכולה הפסיכואנליזה להתמודד עם האלכוהוליזם המערער על זהותם של מושגיה וגבולותיהם?
במסה נוספת מפרי עטו, מבקש אנזייה לבחון את ההקבלות בין פרנסיס בייקון, סמואל בקט והפסיכואנליטיקאי וילפרד ביון, "שלושה חורבנות, שכל אחד מהם התמודד עם האתגר באמצעות פרדוקס יצירתי", כדי להציג את מה שהוא מכנה "אמפיריציזם חדש": שכן, כל אחד מן היוצרים האלה מתעלל בדרכו במישורים המכוננים את התיאוריה האמפיריציסטית – התחושה וצירוף המושגים.
אנו קרבים אל דרגת האפס של הציור, הספרות או ההבנה של הנפש. עם זאת, אף כי מדובר בהתקפות על ממדי המרחב והזמן, יכולה האמנות – והפסיכואנליזה כהרחבה שלה – "לשוב וללכוד ביחידה אחת את מה שעולה על גדותיו, חומק, נגוז, מערער. חוסן מושב, ניצחון הייצוג על פני ההרס: יופי".
לספר מצורפת אחרית דבר מאת הסופרת והמשוררת שבא סלהוב.
ספר בסדרת הצרפתים.
המומלצים של תרבות מעריב בייקון על האש סדרת "הצרפתים" נקראת לא פעם כשירה. אבל ההגות הצרפתית בת זמננו אינה מנייריסטית לחינם: היא פתיינית פורצת דרך. הכרך החדש בסדרה הוא ניסיוןלקריאה פסיכואנליטית בצייר פרנסים בייקון, שזוכה בעשורים האחרונים לעדנה פרשנית מסקרנת מאוד. שלוש המסות מנסות, כמו הציורים של בייקון,לצייר"לא ציור מופשט, לא ציור נרטיבי. עם זאת,ליצור היגדים". הפעם זה נהיר למדי. פאר פרידמן, מעריב, אפריל 2010 |