הכרך השלישי של המאה החצויה מסיים טרילוגיה. ובו, כמו בשני החלקים שקדמו לו, דיון ביחס בין רוח התקופה במאה העשרים לצורות יסוד בספרות, פרוזה ודרמה. תכלית הטרילוגיה כולה היא התבוננות פואטית, לאמור: בירור צורותיה של היצירה הספרותית והגדרתן. לשם כך נדרש מינוח כולל להתוודעות לחוקיות היצירה מבחינה אמנותית. וכאן הופקע המונח היפר-ריאליזם מן ההקשר הכללי והוכנס להקשר אמנותי וייחודי.
המבוא: סמיוטיקה ופואטיקה, מוקדש למונח היפר-ריאליזם כפי שהוא מתפרש בספר של אומברטו אקו, המתייחס בחומרה לתופעות חברתיות בארצות הברית. כמו גם לביקורת חמורה לא פחות על תופעות דומות בזירה האירופית והכלל-עולמית, בכתביהם של ז'אן בודריאר וז'אן פרנסוא ליוטאר.
ההפרדה באופן הזדקקות למונח היפר-ריאליזם, מן ההקשר השלילי להקשר חיובי, מוכחת בעיון בשני רומנים של אומברטו אקו: "שם הוורד" ו"המטוטלת של פוקו" ובמסתו על יאן פלמינג ועלילות ג'יימס בונד.
היפר-ריאליזם בהקשרו הפואטי, הוגדר כריבוי אינפורמציה בהעדפתה על פורמציה, כרצון לחנך לערכים. מונח-מפתח אחר, ניאו-ריאליזם נשאב מן הקולנוע האיטלקי. השימוש במונח בזיקה לסיפורת נדון בכרך הנוכחי בהתפתחותו להיפר-ריאליזם. בנוסף, בפרקי הסיום של הספר, נבחן המונח פוסט-פוסט-מודרניזם כמפתח לתמורות ביצירה הספרותית במאה העשרים ואחת.
המינוח הפואטי מסתעף ומוסבר בדיון במבחר גדול בהיקפו של יצירות עבריות, בעיקר רומנים. הבחירה של היצירות, היא אישית בהתאמה למטרות שהונחו ביסוד הטרילוגיה והכרך הנוכחי. כל היצירות מופיעות בהרחבה מפרשת כמתחייב ממונחי המפתח.
הלל ברזל, פרופסור לספרות עם ישראל ולספרות משווה באוניברסיטת בר-אילן. הוא מחברה של הסדרה "תולדות השירה העברית מחיבת ציון עד ימינו". אף היא כמו הטרילוגיה על המאה החצויה: בספרית פועלים. הלל ברזל הוא מחברם של ספרי מחקר רבים בתחום השירה, הסיפורת, המחזאות ותורת הספרות. מחקריו זיכוהו בפרסים ספרותיים יוקרתיים. ביניהם: פרס ביאליק לחוכמת ישראל, פרס ס. יזהר, פרס רמת גן לספרות, פרס אברהם קריב, פרס ישראל אפרת ופרס אקו"ם למחקר.
עיצוב הסדרה: תמיר להב–רדלמסר
הציור שעל העטיפה: "לאור הירח" , שמן, קולאז' 1970, מתוך ספר מרסל ינקו שהוסיף לו מבוא א.ב. יפה הוצאת "מסדה" תל אביב 1994 . צילומים י. צפריר.
אחרי הסיפורים הגדולים