מה התרחש בספרות העברית בספרד לאחר "תור הזהב" שפרח בתקופה המוסלמית?אילו חידושים פואטיים אפיינו את המשוררים העברים בעידן הספרדי-נוצרי
שמרכזו היה בטולדו, "ירושלים אשר בספרד"?
כיצד משקפת השירה העברית את השיח התרבותי היהודי-ספרדי?
תשובות לשאלות אלו ואחרות, מוצעות בנפלאות שיר, מחקרה המקורי, החדשני והמקיף של אביבה דורון, מחשובי החוקרים של השירה העברית בספרד.
נפלאות שיר מציג לראשונה את הדו-שיח של היצירה העברית עם השירה הספרדית ושם דגש על טולדו, בירת ספרד ובירת התרבות היהודית באותה תקופה. הספר שופך אור על מאפייניה החדשים של השירה העברית הרעננה והמרתקת שחוברה במשך שלוש מאות שנים בספרד הנוצרית וחושף כיוונים מפתיעים, ובהם: שירה לירית אינדיווידואליסטית, שירה ארס- פואטית, פריצה יצירתית של גבולות מקובלים וחציית הקווים המסורתיים שבין שירת הקודש לשירת החול. שירה מיוחדת זו מצטיינת בברק שירי מרנין והיא ראויה לכינוי תור הזהב השני.
הקורא המהלך בין דפי הספר מוזמן לטיול מרהיב, חושני ורב יופי בשבילי טולדו, ברצלונה, ג'ירונה וסרגוסה, ולמפגש עם משוררים ספרדים, זמרים טרובדורים ופייטנים עבריים, שהם גיבורי התרבות המרתקים של תור הזהב השני בספרד.
פרופסור אביבה דורון מכהנת כראש המוקד לחקר תרבויות ספרד וראש הקתדרה של אונסקו לדיאלוג בין-תרבותי באוניברסיטת חיפה. חוקרת את השירה העברית בספרד של ימי הביניים על רקע מפגשי התרבויות. פרסמה ארבעה-עשר ספרי שירה ומחקר בעברית ובספרדית, ביניהם: "משורר בחצר המלך" – מונוגרפיה על המשורר טדרוס אבולעפיה (הוצאת דביר, תל אביב) ו"יהודה הלוי – תהודת יצירתו" (הוצאת ריו-פיאדרס, ברצלונה), וזכתה בפרסים ספרותיים ישראליים ובין-לאומיים. על תרומתה החלוצית בכינון הקשרים האקדמיים והתרבותיים בין ישראל וספרד העניק לה חואן קרלוס הראשון, מלך ספרד, עיטור של כבוד