האהבה היא מלכודת נוראה,
המלחמה הופכת אותה לסיכון קטלני.
עולמה של אופליה בת השלוש-עשרה מתהפך עליה: אביהּ מת, אִמּה נישאת לקפטן וִידַאל שחיוכו מזכיר לה זאב והמשפחה עוברת לגור בביתו המסויט שבלב היער. הקפטן כמעט ולא מתייחס לאשתו הטרייה, הסובלת במהלך ההיריון, או לבתו החורגת. הוא עסוק בניסיון ללכוד את המורדים בַּשלטון החיים בעמקי היער. הוא אינו יודע שהמורדים מקבלים סיוע מעוזרת הבית שלו, מֶרְסֵדֵס.
באחד הלילות הראשונים בבית החדש, אופליה זוכה לביקור של פיות, המובילות אותה למבוך. כאן היא פוגשת את פּאן – דמות מיתית שהיא חצי אדם וחצי תיש. פּאן מאמין שאופליה היא גלגול של נסיכה שסקרנותה משכה אותה מעולם השאול אל פני הארץ ואיבדה את דרכה. כדי שאופליה תוכל לשוב ולהיות נסיכה, עליה למלא שלוש משימות לפני זריחת הירח המלא הבא.
המבוך של פּאן מתרחש בשני מישורים: המישור הפנטסטי של עולם השאול – פיות וקסמים, מכשפות ונקמות, והמישור הריאליסטי של מלחמת האזרחים בספרד הפשיסטית במלחמת העולם השנייה.
הספר המבוך של פּאן מבוסס על סרט ספרדי מצליח משנת 2006 שהיה מועמד לאוסקר. הוא נכתב על ידי הבמאי והתסריטאי עטור הפרסים גיירמו דל טורו שחָבַר לסופרת רבת המכר קורנליה פוּנְקֶה. הביקורות והקוראים הגדירו אותו כסיפור אפל, קסום וסוחף.
גיירמו דל טורוֹ, יליד מכסיקו, הוא קולנוען וסופר שזכה בפרסים רבים, ביניהם ארבעה פרסי אוסקר. ביצירתו הוא משלב מעשיות ואימה יחד עם יופי ויזואלי או פואטי.
קורנליה פוּנְקֶה היא סופרת ומאיירת גרמנייה שהמעשיות המודרניות שכתבה היו לרבי מכר בעולם. מתגוררת בחוות זיתים באיטליה, שם היא מארחת ומדריכה סופרים ואמנים.
***
'אז תקשיבי לי.' הפאוּן טפח בַּטֹּפֶר שלו על אפה כמשתעשע. 'קחי את אחיך ותביאי אותו למבוך כמה שיותר מהר, אנחנו צריכים אותו עכשיו.'
למשימה הזאת לא ציפתה אופליה.
וידאל עמד מול המראה ושטף את פניו החתוכות. הוא בחן את החיוך המפלצתי שמרסדס העניקה לו. סכין המטבח שיסעה את עורו באותה יעילות שבה פרסה ירקות. אופליה נעלה חרש את נעליה ולבשה את מעיל הצמר הכהה שלה מעל לכתונת הלילה.
היא לא יצאה ממקום מחבואה עד ששמעה את צעדיו על המדרגות בחוץ. הוא השאיר את כוס הברנדי הריקה למחצה על השולחן.
היא הכניסה יד לכיסה. כן, הנה הוא. בקבוק התרופה שלקחה מחדר אִמהּ. היא טפטפה רק כמה טיפות לתוך המשקה. עוד צווחה עלתה מן העריסה. אחיה. איש לא נתן לו שם עדיין. כאילו אִמהּ לקחה אִתה לקבר את שמו האמיתי. אופליה זכרה איך הייתה מדברת אליו כשהיה עדיין ברחם. היא הזהירה אותו מפני העולם הזה. כן, זה מה שעשתה.
היא רכנה על העריסה ולקחה את התינוק בזרועותיה. הוא היה קטן כל־כך.