זוכת פרס רמת גן לספרות בתחום השירה לשנת 2013
לַשָּׁוְא נִסִּיתִי לְהִזָּכֵר בְּגוֹן קוֹלוֹ וּלְהַזְמִינוֹ לָבוֹא
לַחֲלוֹמִי בָּאתִי אֶל הַנַּחַל
אֶל הַצַּבִּים הָרַכִּים לָחוּשׁ אֶת נִחוּשׁ
הַמִּלִּים שֶׁיָּכוֹל הָיָה לוֹמַר לִי
לִטְעֹם בִּלְשׁוֹנִי מִמִּפְגַּשׁ הַמַּיִם
הַבָּאִים מִמִּזְרַח הֶהָרִים וּלְאֵלֶּה מִמַּעֲרָב
מָלוּחַ וּמָתוֹק וְחוֹף שָׁם נָגַעְתִּי
חִכִּיתִי לַצְּבִי שֶׁיָּבוֹא מֵעֹמֶק הַזִּכָּרוֹן
לְהַנִּיחַ כַּפּוֹתָיו וּשְׂפָתָיו עַל הַמַּיִם
יִכְתֹּב לִי בָּאַדְווֹת
אֶת הַדְּבָרִים הָרַכִּים שֶׁלֹּא הִסְפִּיק לְסַפֵּר,
שֶׁנִּשְׁפְּכוּ כְּמוֹ הַנַּחַל עִם דָּמוֹ
אִשָּׁה עָבְרָה עַל פָּנַי "לְכִי
לִפְגֹּש אוֹתוֹ וַאֲנִי אֲחַכֶּה לָךְ פֹּה".
אחי, הצימאון, הוא ספרה השמיני של חוה פנחס-כהן. השירים מציבים תפנית פואטית וכיוון תמאטי שונה מכתיבתה המוכרת. המשוררת משלבת כאן התבוננות בנופי מדבר, בשפכי נהרות ובחוף הים התיכון עם התבוננות פנימה, אל הגוף, אל נופיו הפנימיים, אל הכאב ואל הזיכרון, אל המקום בו המוות נולד מהחיים ונפרד מהחיים, כמו אח ההולך לעולמו, ומשאיר אחריו תיבת תהודה שממנה נוצרת היצירה.
ההתבוננות בנוף מלווה בקריאה ובנוכחות האות והמילה העברית, שהיא גם תיבה וגם בית. שתיהן חורגות מתפקידן כחלק מרצף היוצר משמעות, והופכות לאובייקטים להשתקפות העולם הפנימי של האישה היוצרת. כל מעשה היומיום: תליית כביסה, בישול, נהיגה או דיבור יש בהם כוח יוצר, הרואה בעולם מילים המחפשות להן מקום או בדפי ספר.
השירים נעים בין עוצמת החוויה המתבוננת, שקוראת את העולם כדי לתת לו שם, לבין צורך לצעוק את צעקת היש המתמלא מהאין, בין האימפרסיה לאקספרסיה המתאחדת מכוחה המיתי של השפה העברית.
ספריה של חוה פנחס-כהן עד כה: "הצבע בעיקר" (1989, הוצ עם עובד), "מסע אילה" (1985, ריתמוס, הקיבוץ המאוחד), "נהר ושכחה" (1989, ריתמוס, הקיבוץ המאוחד), "שירי אורפאה" (2000, ריתמוס, הקיבוץ המאוחד), "משיח" (2002, ריתמוס, הקיבוץ המאוחד), "הגנן הכלבתא והשרמוטה" (2006, ריתמוס, הקיבוץ המאוחד), "אין לי מקום", בתוך :"שביעית" אסופה של שבעת ספרי השירה 2008, ריתמוס הקיבוץ המאוחד), "אסכולה של איש אחד", (2010, סדרת קו אדום , הקיבוץ המאוחד)
בין אבדן לתחושת חיים
יונתן ברג על הספר