באירופה ובארצות הברית התפתח מאוד השיח הפסיכואנליטי על הספרות, בעיקר משעה שחדרה אליו חשיבתם של ההוגים הפוסט-מודרניסטיים הצרפתיים ז'אק לאקאן וז'אק דרידה. ספר זה פותח צוהר קטן אל שיח זה, על ידי סקירת הפשרנות הפסיכואנליטית מראשיתה ועד פריחתה הגדולה. הספר מציג בסדר כרונולוגי ובגישה ביקורתית את התיאוריה הפרוידיאנית, את התיאוריות שהתפתחו ממנה ואת יישומיהן. ביקורות אלה פותחות את יחסי הפסיכואנליזה והספרות לכמה תבניות קשר: אם תחילה תפס הפסיכואנליטקאי את הטקסט הספרותי כמעין "סימפטום" ל"הפרעות" של הסופר, הראו גישות מאוחרות את הספרות כמקומה של פונקציה הכרחית לתקינות נפשית, או אפילו ל"היפר-נורמליות". מי שאינו מצוי בתחום זה עשוי להיות מופתע ממורכבותה ומיופיה של החשיבה שהתחוללה בו, שתכליתה הגדולה היא הבנת סוד קסמם של הטקסטים הספרותיים.
מרדכי גלדמן הוא פסיכותרפיסט בגישה הפסיכואנליטית, בצד היותו מהבולטים במשוררי התקופה בארץ. מסותיו, המצרפות תכופות הגות פסיכואנליטית עם עיונים באמנויות השונות, מתפרסמות דרך קבע בעיתונות היומית ובכתבי עת שונים. באחרונה ראו אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד ספר מסותיו "מראה אפלה" וספר שיריו "ספר שאל".
סדרת 'מושג' - היא סדרה של ספרי מבוא המיועדת לקהל הרחב, ומטרתה להציג את המילון המגוון של הפואטיקה וביקורת הספרות בת ימינו בשלושה תחומים: מושגי יסוד, ז'אנרים וזרמים. אלה ייבחנו על רקע קרקע צמיחתם הראשונית - בתרבות העברית, בתרבות האירופית, בתרבות הערבית וכו' - וייסקרו או יודגמו, במידת האפשר, על פי התפתחותם בחטיבות המתאימות של הספרות העברית לדורותיה, מהמקרא ועד ימינו. הסדרה פונה הן לקהל המקצועי והן למשכילים "סתם", אוהבי ספרות, סטודנטים, תלמידי תיכון ומורים. לפיכך היא חותרת לבהירות הכתיבה ולפשטות הביטוי, מבלי לוותר על הדוק ועל המינוח המדעי.